Citotoets helpt slimme allochtone leerlingen

algemeen
35
6 mrt '09
Voor leerlingen als Mohammed en Azeza is een goede Citoscore een ticket to ride.

Mohammed Darwish (12) was „heel erg blij” toen hij gisteren van zijn juf hoorde dat hij een score van 548 had gehaald op de Citotoets.Mohammed kan trots zijn. Hij mag naar het vwo. Want 548 is een goede score. Het is zelfs bijna de hoogst mogelijke score van 550 – en drie punten hoger dan de 545 die de meeste vwo- scholen hanteren als toelatingscriterium. Mohammed wíl ook naar het vwo. Sterker nog, hij wil naar het gymnasium. Het Barlaeus in Amsterdam, om precies te zijn. Daar heeft hij zich al aangemeld. „Ik hoop dat ik de eerste leerling van mijn basisschool As-siddieq word die naar het Barlaeus Gymnasium gaat. Dat is een moderne school, waar pesten streng wordt gestraft. En de kinderen zijn er vriendelijk.”

Op zijn school, de islamitische basisschool As-siddieq in de Amsterdamse Baarsjes, wist iedereen al dat Mohammed naar het vwo kon, zegt directrice Orlanda Sordam in haar kantoor. Ze kijkt glimlachend naar Mohammed. Hij had in december al een vwo-advies gekregen, gebaseerd op het oordeel van de leerkracht en de schoolresultaten. Maar nu, met de Citoscore in zijn hand, kan Mohammed aan iederéén laten zien dat hij het vwo aankan. Het staat zwart op wit, hij haalde 548.

Sumeyye Ceylan (groep 8 van basisschool As-siddieq), score op de Citotoets: 548 „Ik wilde eerst architect worden, nu orthodontist. Maar dat kan altijd nog veranderen. Als ik straks getrouwd ben, wil ik een goed beroep hebben. Ik wil niet thuis zitten.”

Azeza Morcy (groep 8 van basisschool As-siddieq), score op de Citotoets: 550 „Ik ben niet het type dat straks thuis gaat zitten om voor de kinderen pannekoeken te bakken. Ik wil tandarts worden. Ik ben geïnspireerd door Aletta Jacobs, de eerste Nederlandse vrouwelijke arts.”

De Citotoets, jaarlijks gemaakt door zo’n 85 procent van de achtstegroepers, ligt onder vuur. Leerlingen raken ervan in de stress en er hangt te veel van af, zeggen critici. Maar voor leerlingen als Mohammed, is de Citotoets een ticket to ride. Een brevet van vermogen. Daarmee kunnen ze aan de hele wereld laten zien wat ze kunnen.

Voor een leerling van As-siddieq is dat geen luxe. Het zou niet voor het eerst zijn dat een leerling van de school op het gymnasium terechtkomt, zegt Sordam.

As-siddieq is een ‘zwarte’ school. Er zijn relatief veel leerlingen van allochtone afkomst. Bovendien is As-siddieq een school met een ‘imago’. De school nam vorig jaar 500 leerlingen op van twee andere islamitische basisscholen, die op last van ministerie van Onderwijs hun deuren moesten sluiten wegens wanprestaties.

Toch staat een hoge Citoscore niet garant voor een vervolgcarrière op het gymnasium. Want tegenover de Citotoets staat nog altijd de ‘onderadvisering’ voor leerlingen van allochtone afkomst. Dat is het fenomeen dat allochtone kinderen lagere adviezen krijgen over het vervolg van hun schoolcarrière, omdat leerkrachten hen te lief, te voorzichtig behandelen.

Op As-siddieq komt onderadvisering nooit voor, zegt directrice Sordam. Valt de Citoscore onverwacht lager uit dan verwacht – dit jaar gebeurde dat met drie meisjes die „heel zenuwachtig” waren tijdens de toets – dan houdt As-siddieq het oorspronkelijke advies gewoon aan. De Citoscore wordt wél gebruikt om een iets hoger advies mogelijk te maken, zegt Sordam. dus om een twijfelgeval over de drempel van een hoger schooltype te helpen. Leerlingen die bijvoorbeeld onverwachts hoger hebben gescoord op de toets, krijgen alsnog een hoger schooladvies dan de leerkrachten hadden bedacht, aldus nrc.nl.

© MAROKKO.NL 2009
as-siddieq mohammed darwish gymnasium citotoets
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?