Steeds minder fooi in horeca

algemeen
428
28 apr '08
Bezoekers van horecagelegenheden geven steeds minder fooi.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Bierblad, een magazine van Heineken voor horecaondernemers. In cafés vindt bijna de helft (48 procent) van het personeel dat gasten steeds gieriger worden als het om een financiële attentie gaat, aldus de Telegraaf. In restaurants is dit met 45 procent nauwelijks minder. Een jaar eerder was dit nog respectievelijk 34 en 23 procent. „De cijfers van dit jaar lijken in overeenstemming met de trend dat horecagasten steeds krenteriger, kritischer en kwaliteitsbewuster worden.”

Volgens Wim Koel, manager bij Heineken Brouwerijen, hangt de afname van de fooi voor een deel samen met de hoogte van de prijzen. Hoe hoger die zijn, hoe minder men bereid is een extraatje te geven. „Je moet wel erg overperformen om dan nog een flinke fooi te krijgen. Die rek is er wel uit”, zegt hij in het Bierblad.

Horecamedewerkers klagen niet alleen over de tips, maar ook over het gedrag van de klant. Bijna twee derde zegt wel eens onbeschoft of agressief te worden bejegend. Ongeduld, arrogantie, autoritaire behandeling en grof taalgebruik van de klant zijn de belangrijkste ergernissen.

Uit de enquête blijkt dat veel ondernemers steeds moeilijker aan goed personeel kunnen komen. Vaak worden nieuwe werknemers geworven via het netwerk van de ondernemer of via het personeel dat er al werkt.

© MAROKKO.NL 2008
horeca
gierig
fooi
bezoekers
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?

Populaire tags
coronavirus
italië
rivm
griekenland
frankrijk
vluchtelingen
italie
utrecht
palestina
europa
atlasleeuwen
team marokko
frmf
casablanca
verenigde staten
golaso
politie
iran
eredivisie
turkije
syrië
hakim ziyech
caf
transfer talks
mohammed vi