Jonge Marokkanen willen bidden op het werk

economie
282
14 mei '08
De ideale baan is niet alleen leuk maar biedt ook de mogelijkheid om het geloof te praktiseren. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Motivaction en Marokko Media.

De meerderheid van de Marokkaans-Nederlandse jongeren (13 tot 25 jaar) is positief over hun kansen op de arbeidsmarkt. Ze vertrouwen erop dat hun opleiding en werkervaring zal helpen bij het vinden van een goede baan. De ideale baan is niet alleen leuk maar biedt ook de mogelijkheid om het geloof te praktiseren. Dit blijkt uit onderzoek van bureau Motivaction in samenwerking met Marokko Media. Marokkaanse jongeren zijn positief over kansen op de arbeidsmarkt
Ondanks de vele negatieve berichten over discriminatie op de arbeidsmarkt is driekwart van de jongeren positief over hun kansen op de arbeidsmarkt. 37% zegt een goede opleiding te hebben genoten en 26% zegt al over de nodige werkervaring te beschikken. Degenen die negatief zijn over hun kansen op de arbeidsmarkt schrijven dit vooral toe aan discriminatie op de arbeidsmarkt. Bij de ideale baan hoort mogelijkheid om te bidden onder werktijd
Aan de Marokkaanse jongeren is de vraag voorgelegd hoe hun ideale baan eruitziet. De ideale baan bestaat uit leuk werk (29%). Interessant is dat 17% van de Marokkaanse jongeren ook de mogelijkheid wil hebben om te bidden onder werktijd. Hiervoor moet een ruimte beschikbaar zijn en men moet er de tijd voor krijgen. De mogelijkheid om te bidden op het werk vindt men belangrijker dan het inkomen (12%) en carrièreperspectieven (10%). Het hebben van gezellige collega's speelt minder mee (3%). Headhunterbureaus weinig in trek bij Marokkaanse jongeren
Of en hoe snel mensen een baan vinden is sterk afhankelijk van de match tussen aanbod en vraag. Aan Marokkaanse jongeren is gevraagd hoe zij op zoek gaan naar werk. De open sollicitatie is de meest gehanteerde vorm (60%) bij het zoeken naar een nieuwe fulltime baan. Daarnaast struint men door vacatures in kranten, tijdschriften en op internet (50%). 45% schakelt een uitzendbureau in. Van het informele netwerk en van headhunterbureaus wordt weinig gebruikgemaakt. Marokkaanse jongeren werken liever bij grote multinationals dan bij gemeente
Bijna een kwart van de jongeren zou het liefst willen werken bij een grote multinational, zoals ING, Philips, Unilever en Ahold. Is het niet mogelijk om bij een grote multinational te werken dan gaat de voorkeur uit naar de kleinere bedrijven met 5 tot 20 werknemers (17%), gevolgd door charitatieve instelling zoals het Rode Kruis, Unicef en Greenpeace (16%). Daarnaast vindt 16% van de Marokkaanse jongeren een baan bij de gemeente aantrekkelijk.

© MAROKKO.NL 2008
onderzoek arbeidsmarkt geloof discriminatie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?