Allochtonensupermarkt groot succes

economie
118
29 mei '08
Zo’n anderhalve week geleden opende de supermarktketen de deuren aan de Schiedamseweg.

Een supermarkt gericht op allochtonen in Rotterdam-Delfshaven is een groot succes. Alleen al de eerste week trok het filiaal 14.000 klanten.

,,Super de Boer wil zich onderscheiden in het lokale marktgebied. Nou, dat lukt tot dusver vrij aardig.’’

Hij begreep er in eerste instantie niets van. Vorige week, bij de opening van de Super de Boer aan de Schiedamseweg in Delfshaven bleef de slagroomtaart vrijwel onaangeroerd. Wat bleek: de slagroom was niet halal (onrein volgens de islam), want bereid met varkensgelatine. En met een lokale afzetmarkt die voor 80 procent uit allochtonen bestaat, hou je in zo’n geval taart over. ,,Niet iets waar je meteen aan denkt. We hebben er van geleerd. Waarschijnlijk hebben we binnenkort ook halal gebak in ons assortiment,’’ vertelt filiaalmanager Eric Ausma.

Zo’n anderhalve week geleden opende de supermarktketen de deuren aan de Schiedamseweg. Van de 12.000 producten zijn er 450 ‘etnisch’ en dus heet de winkel al gauw ‘allochtonensupermarkt’. En met 14.000 klanten in de openingsweek is er sprake van een groot succes, zegt de supermarktbaas, aldus Ad.nl.

Het allochtone assortiment doet niet onder voor dat van een gemiddelde toko, meent Ausma. Van halal broodbeleg tot grote zakken rijst of Turkse pasta en zuivel, zoals schapenkaas; alles is er te krijgen. Olijven, wijnbladeren en peulvruchten, de Super de Boer is goed gesorteerd. En gezien de bijzonder gretige aftrek van juist de etnische producten zal dat aanbod de komende tijd fors worden uitgebreid. ,,De rookworsten blijven hier gewoon liggen, net als veel snacks in het diepvriesvak. Alleen de kaaspizza en vispizza verkopen. Nou, die meters kunnen we dus ook voor andere producten gebruiken. Denk aan exotische vis in het diepvriesvak, of Surinaamse sapjes en drankjes. We zijn nu nog aan het finetunen.’’

Super de Boer deed afgelopen tijd uitgebreid onderzoek naar de vraag in Delfshaven, door alle toko’s in de buurt af te struinen en goed hun aanbod te bestuderen. En Ausma keek goed naar bijvoorbeeld de Turkse televisie, waar de Turkse equivalent van Hak, Sera, onafgebroken reclame maakt voor allerhande groente in pot. ,,We kunnen hier enorm profiteren van de herkenning,’’ aldus Ausma, staand voor een schap vol Sera-producten.

De inkopers van Super de Boer zullen de komende tijd ook goed luisteren naar de klanten van de Delfshavense supermarkt. ,,Nu al vragen klanten: waarom heb je dit of dat niet? Nou, daar kunnen we natuurlijk ons voordeel mee doen. En mijn personeel bestaat uit twaalf nationaliteiten. Die mensen zorgen ook voor de nodige ideeën.’’

De Super de Boer gaat flink concurreren met de toko’s in de buurt. Daar zullen niet alle lokale ondernemers blij mee zijn. Ausma grijnst lichtjes en haalt zijn schouders op. ,,Zo gaat dat nu eenmaal,’’ wil hij maar zeggen.

Blijft de ‘allochtonensuper’ net zo’n succesnummer als nu, dan komen er meer van zulke filialen in Rotterdam.

© MAROKKO.NL 2008
allochtonen supermarkt rotterdam
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?