‘Veel moslims weten niet dat chocola niet halal is’

algemeen
208
18 jun '08
Voor veel Nederlandse moslims is het halal-snoep een eye-opener.

Onze kauwgom kauwt wel ietsje stugger dan gewone’, zegt Jeremy Deacon. Hij is directeur van Marhaba Food, het eerste Nederlandse bedrijf dat halalsnoep op de markt brengt. De Meiden van Halal

Dat betekent: kauwgum, chocola en andere snoepjes zonder gelatine. Dat verdikkingsmiddel wordt gewonnen door huiden en beenderen van vooral varkens en koeien te laten trekken in heet water. Ook E-nummers 472, 441, 485 en 471 zijn uit den boze. Die kunnen bestanddelen van onreine dieren bevatten, weet Deacon. Voor veel Nederlandse moslims is het halal-snoep een eye-opener. ‘Er zijn weinig moslims die in de supermarkt met een lijstje met E-nummers rondlopen’, zegt hij. ‘Veel moslims weten dat kauwgum gelatine bevat, maar van chocola is dat minder bekend.’

Hij huurde de van televisie bekende Meiden van Halal in als boegbeeld, en inmiddels is het Marhaba-snoep in ongeveer honderd Nederlandse winkels verkrijgbaar, waaronder grote supermarktketens als Vomar, Albert Heijn en Plus. Ook breidt Marhaba uit in het buitenland. In Engeland zijn de repen, bonbons en snoepjes in zestig winkels te koop – binnenkort zelfs in het wereldberoemde Harrods. Ook Frankrijk en Duitsland staan op het programma. Marhaba heeft nu vijf werknemers, waarvan drie moslim. Winst maakt het bedrijfje nog niet, vertelt Deacon. ‘We hebben nog een lange weg te gaan.’

Engelsman Deacon – zelf geen moslim – woont al decennialang in Nederland en werkte bij Unilever, Sara Lee en Campina. Ook heeft hij een marketingcommunicatiebureau. Sinds hij als kind een paar jaar in Maleisië woonde, is hij geïnteresseerd in de islamitische cultuur, vertelt hij. Maar in het halal-snoepgoed ziet hij ook een lucratieve business. ‘Er zijn miljoenen moslims in Europa.’ Bovenal wil hij een ‘positieve, multiculturele onderneming’ opzetten, aldus Volkskrant.nl.

Vorige maand ontving Deacon uit handen van de president van Maleisië de Halal Journal Award. De jury prees de marketingstrategie van Marhaba: het bedrijfje zou een brug slaan tussen moslims en niet-moslims. Deacon wijst erop dat een groot deel van zijn klantenkring uit niet-moslims bestaat. Zo is het mogelijk om op marhabafood.com een gratis reep te bestellen. Dat laatste is, volgens Deacon, vooral populair bij autochtone Nederlanders.

© MAROKKO.NL 2008
chocolade meiden van halal marhabafood
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?