Bedrijven buigen voor boycot

economie
192
23 jun '08
Nederlandse bedrijven zijn gezwicht voor de dreigende boycot in Jordanië tegen Nederlandse en Deense producten.

Zwanenberg (Zwan-worsten) en Friesland Foods (kaas) hebben in advertenties in Jordaanse kranten afstand genomen van Geert Wilders’ film Fitna.

Daarmee voorkomen ze dat hun naam voorkomt op het nieuwste affiche van The Messenger of Allah Unites Us, dat zich tot vorige week alleen tegen Deense merken richtte. Nu prijken ook KLM, Philips, Friso en Milupa erop.  Aldus bericht de Volkskrant.KLM en Philips worden wel geboycot. Woensdag krijgen alle reisorganisaties in Amman een brief met een oproep geen zaken te doen met KLM. De brief wordt ook in andere Arabische landen verspreid, zegt voorzitter Zakaria Sheikh van het comité The Messenger of Allah Unites Us.Pallets met posters staan opgestapeld in het kantoor van het comité in Amman. ‘We hebben er een miljoen gedrukt’, zegt Sheikh.Vorige week kreeg het comité justitie in Amman al zover te onderzoeken of Wilders kan worden vervolgd. Sheikh zegt spoedig een dagvaarding te verwachten. ‘Met vrijheid van meningsuiting heeft dit niets te maken’, zegt de uitgever van het weekblad Fact International. ‘Wilders heeft alle moslims ter wereld beledigd. Hij mag zijn straf niet ontlopen.’ De Zwanenberg Food Group in Almelo zegt in de advertentie de ‘opinies en uitspraken te verwerpen’ uit de film van ‘Geert Welders’, waarin hij ‘de islam gelijkstelt aan geweld’. ‘Wij veroordelen krachtig de uitlatingen tegen de islam, die volgens ons geen ander doel dienen dan te kwetsen.’ Friesland Foods publiceerde een vergelijkbare tekst.Zwanenberg betuigt verder ‘zijn solidariteit met de campagne van The Messenger of Allah Unites Us in zijn streven naar internationale wetgeving tegen elke belediging van alle religies, inclusief de Islam en Profeet Mohammed (Vrede Zij Met Hem).’ In de open brief, van 14 juni, omschrijft Zwanenberg zich als producent van hotdogs, cocktailworstjes, lunchvlees en mortadella, alle van het merk Zwan.

Volgens Sheikh moeten ondernemingen om aan boycot te ontsnappen ook in eigen land ‘adverteren’. In The Jordan Times zegt directeur Aldo van der Laan van Zwanenberg die voorwaarde niet te kennen. ‘Maar ik heb er geen probleem mee te zeggen dat onze onderneming bezorgd is’ over het optreden van Wilders. Zwanenberg en Friesland Foods waren zondag niet bereikbaar voor commentaar. KLM volstaat volgens een woordvoerster met het herhalen van een eerdere verklaring: ‘KLM laat zich niet in met welke politieke of religieuze beweging dan ook, en distantieert zich van de inhoud van deze controversiële film.’

© MAROKKO.NL 2008
geert wilders
fitna
jordanie
boycot
nederlandse bedrijven
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?