Islamisering beknot vrijheid voor iedereen in Indonesië

buitenland
14
13 aug '08
De islamisering van Indonesië neemt hand over hand toe.

Dat vergroot religieuze tegenstellingen en beperkt vrijheden van de mensen. Overal rukt de sharia (islamitische wetgeving) op. Een reportage uit Tangerang, een voorstad van de Indonesische hoofdstad Jakarta.

,,Welkom in Tangerang, stad van de goede zeden'', staat op het bord bij de stadsgrens. Het wordt gevolgd door 99 affiches met daarop de evenzovele Arabische namen van Allah. In deze voorstad van Jakarta geldt de islamitische wetgeving sharia. De stad fungeert als een voorbeeld voor veel Indonesiërs. Het land heeft al de grootste moslimgemeenschap ter wereld: bijna 90 procent van de 235 miljoen inwoners is islamitisch. De behoefte aan islamitische wet- en regelgeving stijgt. Uit een recente enquête blijkt dat niet alleen 52 procent voor invoering van de sharia is, maar ook dat veertig procent van de Indonesiërs staat achter lijfstraffen als het afhakken van de hand van dieven. Daarnaast vindt 45 procent dat het dragen van een hoofddoek verplicht moet zijn. Analisten wijzen erop dat 'de sharia' niet bestaat. Wereldwijd zijn er verschillende interpretaties van de religieuze wetgeving. ,,Wanneer blijkt dat wetten te restrictief zijn, volgen er vaak toch protesten in Indonesië'', vertelt Robin Bush, specialist islamitische politiek bij de ontwikkelingsorganisatie Asia Foundation. Dat veertig procent het afhakken van handen ondersteunt, vindt zij wel verontrustend, maar dat wijst volgens haar vooral op een algehele ontevredenheid met het Indonesische rechtssysteem. ,,Het is meer een statement tegen corruptie dan een islamitische oriëntatie'', denkt Bush. In meer dan vijftig Indonesische districten geldt de sharia gedeeltelijk. Atjeh is de enige provincie waarin de islamitische wetgeving volledig is ingevoerd. Het dragen van een hoofddoek is daar verplicht. Ongetrouwd samenzijn kan worden gestraft met stokslagen. Niet knuffelen
Voor de stad Tangerang betekent het dat er niet mag worden gezoend of geknuffeld op straat, dat het drinken van alcohol verboden is, net als het uitoefenen van prostitutie. Vooral het tegengaan van prostitutie beïnvloedt de bewegingsvrijheid van vrouwen. Sinds de invoering van de sharia zijn de nodige vrouwen onterecht opgepakt. Veel vrouwen denken zelfs dat ze na tienen niet meer over straat mogen. De 26-jarige moslima Yanti werkt in een familiebedrijf. Ook zij voelt zich beperkt in haar vrijheid. ,,Ik ga zelden 's avonds de deur uit. Maar stel dat ik een keer alleen over straat moet, dan word ik misschien wel opgepakt omdat ze denken dat ik een prostituee ben.'' Gemeentebeambte Ramdan Loebies zegt dat vrouwen van prostitutie verdacht worden als ze 's nachts in minirok en met veel make-up op straat lopen. Een vrouw met een dergelijk uiterlijk kan worden gearresteerd. Mannelijke klanten worden niet ondervraagd of gestraft, ook al worden ze op heterdaad betrapt bij het bezoek aan een prostituee. Socioloog Daniel Sparringa van de Airlangga Universiteit in Surabaya ziet een gevaar in de politisering van de islam. ,,Het is geen goed teken dat zoveel mensen voor de invoering van de sharia zijn. Het kan de voorbode zijn van een verandering die niet altijd op een democratische manier hoeft te worden uitgevoerd.'' Dewi, een 28-jarige christelijke vrouw uit Tangerang, zegt dat de regelgeving 'eng' is. Ze is bang dat haar imago wordt aangetast. Na tienen gaat ze überhaupt niet meer de straat op. Haar vriend Taufik: ,,Dit is slechts het begin, we worden nu al gedwongen die regels te accepteren en dat wordt alleen maar erger.''  

© MAROKKO.NL 2008
indonesie
islamisering
sharia
vrijheden
democratie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?