Dagenlang graaien naar koopjes

economie
21
3 okt '08
Gistere stonden de koopjesjagers al vroeg te trappelen voor de deuren van twaalf filialen van de Bijenkorf.

Rond acht uur gingen de deuren open en kon het graaien naar koopjes beginnen.

De Drie Dwaze Dagen (DDD) zijn de afgelopen 25 jaar uitgegroeid tot een begrip. Veel andere warenhuizen hebben geprobeerd om het te kopiëren, maar nooit werd hetzelfde niveau van massahysterie bereikt als bij de DDD.


De actie werd ooit bedacht om het noodlijdende warenhuis in 1984 uit het slop trekken. Begin jaren tachtig, toen de economie niet meezat, werd het warenhuis gemeden door het grote publiek.

Te elitair, te duur, alleen maar een winkel om je te vergapen aan de luxe, was het algemene gevoel. Sluiting dreigde zelfs voor het luxe warenhuis. Er moest meer volk over de vloer komen, een breder publiek. De marketingafdeling verzon een list: de Drie Dwaze Dagen.

Het driedaagse koopfeest moest meer zijn dan een ordinaire opruiming, met speciaal voor de gelegenheid ingekochte producten van topmerken. Producten die anders schier onbereikbaar zijn voor de doorsnee huishoudportemonnee komen door de DDD plotseling binnen het bereik van de modale hebzucht.

Met elke dag van de driedaagse zijn er speciale aanbiedingen die alleen die dag geldig zijn. Het wakkert niet alleen de begeerte aan, het garandeert bovendien maximaal bezoek.

Het is een slim bedachte marketingstrategie. Cijfers wil De Bijenkorf niet noemen, maar de DDD staan garant voor een groot deel van de jaaromzet.

Per jaar 'verwerkt' het warenhuis tijdens deze dagen maar liefst 1,2 miljoen mensen die allen op zoek zijn naar dat ene product dat ze in de speciale Drie Dwaze Dagen catalogi hebben omcirkeld.

Omdat dit jaar een jubileumjaar is, pakt het warenhuis het groots aan. Er zijn maar liefst 2,5 miljoen producten speciaal ingekocht, aldus Nos.nl.

In Amsterdam, Den Haag en Rotterdam kwam Gordon langs om het grote Drie Dwaze Dagen-lied te zingen. In andere filialen werd er door bekende Nederlanders taart uitgedeeld.

Maar de echte koopjesjagers hadden even geen tijd om taart eten, want als je speciaal voor dit koopjesevenement vanuit alle hoeken van Nederland naar De Bijenkorf bent afgereisd, wil je maar een ding: je slag slaan!

© MAROKKO.NL 2008
bijenkorf drie dwaze dagen gordon koopjes
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?

Populaire tags
coronavirus
italië
rivm
griekenland
frankrijk
vluchtelingen
italie
utrecht
palestina
europa
atlasleeuwen
team marokko
frmf
casablanca
verenigde staten
golaso
politie
iran
eredivisie
turkije
syrië
hakim ziyech
caf
transfer talks
mohammed vi