Marokkaanse jeugd draagt vaak merkkleding

algemeen
0
24 nov '03

Het is een cliché, dat Marokkaanse jongeren tuk zijn op mooie kleding. Maar het klopt wel, zegt het Nieuwegeinse bureau Foquz, gespecialiseerd in marketing onder allochtonen. De garderobe van Marokkaanse jongeren puilt vaak uit met Prada, Gucci en andere dure merken.

Foquz ondervroeg 390 Marokkanen tussen 15 en 19 jaar en hield groepsgesprekken met 16 jongeren van deze leeftijd. Ze geven gemiddeld 1680 euro per jaar uit aan kleding en schoenen. Het landelijk gemiddelde voor deze leeftijdscategorie is 768 euro, zegt het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting. Met name Marokkaanse meisjes winkelen het liefst elke dag ('verslavend'), een derde van de jongeren koopt maandelijks nieuwe schoenen.

Want schoenen, die zijn nogal belangrijk. Vooral meisjes moeten niets hebben van een jongen op afgetrapte exemplaren. Belangrijkste voorwaarde voor een goed uiterlijk is sowieso dat je er altijd 'verzorgd' uit ziet.

Het snelst met de nieuwe mode zijn de Marokkanen in Amsterdam. Die lopen tot een jaar voor op Marokkanen elders in het land. Hoewel trends soms ook uit de provincie komen. Zo waren ze in Eindhoven twee jaar eerder met fel gele schoenen, die later overal 'in' werden.

Jongens zeiden tijdens de groepsgesprekken dat zij er 'stoer' en 'sexy' uit willen zien. Meisjes zijn het liefst 'origineel' en 'gewaagd'. Hoewel de jongeren ontkenden dat ze merken belangrijk vinden, hebben ze niet veel anders in de kast. Natuurlijk gaan ze naar H&M voor de basiskleding, maar het meeste aanzien hebben Italiaanse namen, zoals het vernieuwende Dolce&Gabbana; en het wat ordinaire Versace. Tommy Hilfiger (van het roodwitblauwe merkje) vinden de jongeren voor 'kakkers', Nike voor 'criminelen of jonge jongens' en Lonsdale voor 'racisten'.

Marokkanen zien zich niet als voorlopers. Molukkers, Surinamers en Nederlanders durven meer, denken ze. Sommigen zeiden dat zij vaker naar de kapper moeten dan Nederlanders, wier haar langer in het gareel schijnt te blijven.

De geïnterviewden gaan voor hun kledingkeus niet af op reclame, maar op etalages, straatbeeld en videoclips. Toen de Amerikaanse Latino-zangeres Jennifer Lopez haar broek in haar laarzen stopte, deden Marokkaanse meiden haar na. De Engelse voetballer David Beckham (Real Madrid, elke wedstrijd een nieuwe coupe) is een rolmodel voor jongens.

Voor wie het allemaal te ingewikkeld wordt: als je het echt niet meer weet, kun je Armani aan. Dat is altijd goed.

Bron: © Trouw

© MAROKKO.NL 2003