Boeing 737 crasht bij Schiphol

algemeen
447
25 feb '09
Op Schiphol is vlakbij de Polderbaan een vliegtuig neergestort.

Het gaat om een Boeing 737 van de Turkish Airlines met 135 mensen aan boord. Er zijn zeker negen doden gevallen. Verder zijn er ruim 50 gewonden, van wie er 25 ernstig aan toe zijn.

Op dit moment zijn alle nog levende slachtoffers uit het toestel bevrijd. De mensen die nu nog uit het vliegtuig worden gehaald, hebben de vliegramp niet overleefd. Het zou gaan om minimaal negen dodelijke slachtoffers. De eerste gewonden zijn in het Medisch Centrum Alkmaar aangekomen. Het personeel aldaar heeft volgens een medewerker te horen gekregen dat twintig tot dertig procent van de 128 passagiers en zeven bemanningsleden de ramp niet heeft overleefd. Veel slachtoffers zouden van Turkse afkomst zijn.

De traumaheli vliegt volgens het Rampenplan nog altijd af en aan. Ook zijn er ongeveer 80 ambulancediensten ter plekke. De snelweg A9 is afgesloten om de slachtoffers af te kunnen voeren. De gewonden worden tot die tijd opgevangen in schuren in naastgelegen weilanden. Een grote groep mensen uit het gecrashte vliegtuig is inmiddels weg van de ongevalsplek. Zij liepen in een groep twee kilometer over een wandel- en fietspad naar een verderop gelegen boerderij, aldus telegraaf.nl.

Daarna worden ze naar ziekenhuizen in de omgeving gebracht waaronder naast Alkmaar, het Spaarneziekenhuis in Hoofddorp, het VU in Amsterdam en het Kennemergasthuis in Haarlem. Maar sommigen zijn inmiddels ook al naar ziekenhuizen in bijvoorbeeld Den Haag vervoerd.

Al het vliegverkeer op de Polderbaan is uiteraard stilgelegd. Ook de Zwanenburgbaan is dicht. De overige start- en landingsbanen zijn wel open. Een woordvoerder kon niet zeggen hoeveel vluchten er zijn geannuleerd of vertraagd.

Het ongeval met de Boeing 737-800 met vluchtnummer 1951 uit Istanbul gebeurde woensdagochtend rond half elf tussen het Rottepolderplein en Schiphol. De 51-jarige Fred van Wely (51) zat in de auto en zag hoe het vliegtuig aankwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte."

Volgens onbevestigde berichten zijn de motoren van het Turkse vliegtuig vóór de crash uitgevallen. De piloot zou hebben geprobeerd om het gecontroleerd te laten neerkomen. Maar doordat het te veel snelheid verloor, viel het met de staart naar beneden uit de lucht. Ook gaan er geluiden dat het toestel niet voldoende kerosine aan boord had.

Het vliegtuig brak in drie stukken, maar raakte als door een wonder niet in brand. Wel vlogen de motoren eraf, brak een vleugel door en belandde de staart naast het vliegtuig. Ook brak de neus. Het toestel kwam tot stilstand ongeveer 100 á 150 meter van de A9, ruim 500 meter hemelsbreed van de landingsbaan.

Bewoners van Zwanenburg, ongeveer 650 meter van de plek waar het vliegtuig terechtkwam, schrokken zich rot. „Iets na half elf hoorde ik een korte plof van ongeveer vijf seconden”, vertelt een buurtbewoonster. „Het klonk als een dreunende vrachtwagen die voorbijkwam.” Een andere bewoonster hoorde een doffe dreun. „Ik dacht dat er iemand op zolder was.” Zij hoorde binnen enkele minuten ambulances aankomen en is gaan kijken.

Volgens de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding wijst niets op een aanslag. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een team gestuurd.
Het toestel vertrok om 8.25 uur uit Istanbul en had rond 10.40 uur moeten landen.

© MAROKKO.NL 2009
schiphol boeing 737 vliegtuig crash turkish airlines
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?