Marokkanen en 'platteland' met rug naar elkaar

algemeen
206
10 sep '09
,,Moslims in Ede en bewoners in het buitengebied zijn groepen die volstrekt langs elkaar heen leven.''

Dat zegt burgemeester Cees van der Knaap naar aanleiding van een onderzoek dat de gemeente liet doen, een 'analyse van cultuur- en geloofsgerelateerde denkbeelden en gedragsuitingen'. ,,Ze leven met de rug naar elkaar.'' Het gemeentebestuur wil daarom de dialoog met de islam- plattelandsgemeenschap intensiveren.

Het rapport heet 'Eigenheid of eigenzinnigheid' en is geschreven door Hans Moors in opdracht van de gemeente Ede. ,,Dit gebeurde destijds naar aanleiding van de opkomst van het salafisme (radicale islamitische religie) in Nederland, de problematiek met een deel van de Marokkaanse jongeren in relatie tot de weerbarstige problematiek in Veldhuizen'', zegt de burgemeester.

De problemen in de wijk Veldhuizen A zijn dieper geworteld dan vormen van vandalisme en criminaliteit. De onderzoekers concluderen echter dat er geen verband is tussen vandalisme/criminaliteit en religieuze radicalisering. Geconstateerd is dat er in Ede slechts acht jongeren zijn die het salafisme aanhangen. ,,Dat zijn goed opgeleide Marokkaanse jongens die heel bewust bezig zijn met religie, maar zich niet afzetten tegen de Nederlandse maatschappij. Ze hebben hun weg hier gevonden.''
Als het gaat om de identificatie met het geloof en 'leven in eigen kring,' zijn er mechanismen aan te wijzen binnen de reformatorische gezindte en de Marokkaanse moslimcultuur, die overeenkomen. Het gaat dan om een gelijksoortige manier van denken en van leven naar je geloof. Het geloof en/of de cultuur geven houvast en leveren enerzijds een systeem van sociale controle en anderzijds (angst voor) sociale uitsluiting.

Kenmerkend voor het buitengebied is dat veel mensen de stad Ede als ver weg ervaren. Het is moeilijk te duiden of de geslotenheid in het buitengebied voortvloeit uit een plattelands- of uit een structurerende kerkelijke cultuur. Daarbij komt dat er ook in het buitengebied verschillen zijn: niet alle inwoners zijn kerkelijk en er is een verschil tussen de bewoners van dorpskernen en bewoners van het platteland. De zorg van de gemeente voor het ontstaan van een machtsvacu?m vindt zij niet ongegrond, wijzend op de vasthoudendheid om drankketen in stand te houden.

In het onderzoek blijkt uit de gesprekken met jongeren dat de omvang en aard van interculturele confrontaties beperkt blijft tot een negatieve spanning tussen 'Lonsdalers' en Marokkaanse jongeren als ze elkaar treffen op school, na schooltijd en op het Museumplein. Een verscherping van de polarisatie tussen beide groepen is lopende het onderzoek niet vastgesteld. De zogenoemde Lonsdalers, met een xenofoob gedachtengoed, bestaat uit een groep van ongeveer dertig jongeren uit Bennekom en Ede-Zuid.

Lees hier verder

© MAROKKO.NL 2009
moslims marokkanen ede platteland racisten cees van der knaap
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?