400 jaar handelsbetrekkingen Marokko Nederland

economie
16
27 apr '10
ML Tours en Amsterdam Airlines geloven steevast in Marokko en zijn vastberaden hun steentje bij te dragen bij elke aanzet tot investering.

Marokko in het kort
Marokko staat bekend als een exotisch land. Bij de meeste mensen zal de naam 'Marokko' een beeld oproepen vol kleur, schitterende moskeeen en oude medina's, maar misschien ook van kamelen en woestijn. Marokko is tegenwoordig een steeds populairdere vakantiebestemming voor veel Nederlanders. Maar bovenal blijven Nederland en Marokko met elkaar verbonden door de meer dan 300.000 Nederlanders van Marokkaanse origine.

Marokko is een land in ontwikkeling, niet alleen op het gebied van politiek en mensenrechten, maar ook op dat van economie. De afgelopen zes jaar is Marokko er al in geslaagd om haar Bruto Binnenlands Product per hoofd van de bevolking meer dan te verdubbelen. Er wordt voorspeld dat Marokko, ondanks het huidige ongunstige economische en financiele klimaat, haar economische groei zal voortzetten in de komende jaren.

Kansrijke sectoren in Marokko zijn met name landbouw, zonne-energie, afvalverwerking en water. Ook de infrastructuur en het toerisme bieden vele kansen. Op dit moment hebben al 2.500 buitenlandse bedrijven zich in Marokko gevestigd en dit aantal neemt ieder jaar toe. Deze groeiende interesse is in Europa duidelijk te zien. Het zijn niet langer alleen de geijkte landen Frankrijk en Spanje die kansen voor ondernemers bespeuren, ook landen als Denemarken, Duitsland en Belgie orienteren zich op de Marokkaanse markt. Nederland blijft wat dat betreft helaas nog wat achter. En dat, terwijl Marokko naast dit gunstige economische klimaat, nog veel meer te bieden heeft. Wat dacht u van Marokko’s geografische ligging, interessante geschiedenis, vakkundige ambachtslieden, vriendelijke bevolking en exotische cuisine? Redenen temeer om de 400-jarige relaties tussen Marokko en Nederland te vieren en bovendien nog verder aan te moedigen.

Wanneer Nederland en Marokko samenwerken
Vandaag de dag ontwikkelen veel Nederlandse multinationals in Marokko zich zeer voorspoedig (o.a. Shell, Akzo Nobel, Unilever, Van Oers, Philips). Deze multinationals nemen veel midden- en kleinbedrijven in hun kielzog mee, geïnteresseerd in de mogelijkheden die dit land te bieden heeft.

De combinatie van Marokko's economische en geografische kenmerken en de Nederlandse technologieen bieden mogelijkheden voor een intense samenwerking, die zich bovendien ook snel en efficiënt kan ontwikkelen.

Men kan hierbij denken aan Nederlandse sectoren zoals landbouw, water, groene energie en het milieu, terwijl Marokko groente, fruit en chemicaliën verkoopt op de Nederlandse markt.
 
Om deze samenwerking aan te moedigen en respectievelijke sectoren nader tot elkaar te brengen, geeft de Nederlandse Ambassade als vanouds advies over en orienteert zich op mogelijke partnerschappen tussen Nederlandse en Marokkaanse partijen. Ook zijn diverse programma’s ter promotie van economische bilaterale betrekkingen beschikbaar. Deze programma’s zijn onder andere: Matchmaking Facility (MMF), Private Sector Investment (PSI), MENA, Market Scans, PUM. Meer informatie kunt u verkrijgen via de EVD of de economische afdeling van de Nederlandse ambassade in Rabat.

Ook Amsterdam Airlines & ML Tours dragen hun steentje bij
ML Tours en Amsterdam Airlines geloven steevast in Marokko en zijn vastberaden hun steentje bij te dragen bij elke aanzet tot investering. Amsterdam Airlines is dan ook trots zich de exclusieve transportpartner te mogen noemen van het festiviteitenprogramma. Zijn General Sales Agent ML Tours behoort dan weer naast Unilever, Shell Agis, Heineken en andere bekenden tot het selecte clubje van sponsors van dit programma.

Het volledig programma kunt u lezen door de brochure in pdf file te downloaden:

brochure 400 jaar NL-MA.pdf

© MAROKKO.NL 2010
ml tours marokko amsterdam airlines handelsbetrekking
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?