Honderden klachten over cosmetica

algemeen
13
21 mei '10
Rode ogen door mascara. Geirriteerde oksels door het smeren van deodorant. Cosmetica kan flink irriteren.

Op een speciaal meldpunt van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn sinds de lancering in november 2009 bijna zeshonderd klachten binnengekomen.

Met op stip op nummer 1 staan irritaties aan gezicht, ogen, hals en oksels. Vooral over make-up, in het bijzonder oogmake-up, werd veel geklaagd. Het RIVM stelde een meldpunt in om onderzoek te doen naar de mogelijke klachten van cosmetica. Volgens Van Engelen heeft het meldpunt over alle merken klachten gekregen.
 
Het meldpunt bestaat nu een half jaar. ''We zijn tevreden met de belangstelling voor het meldpunt, maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken'', aldus RIVM-onderzoeker Jacqueline van Engelen. Het onderzoek loopt nog twee jaar.
 
Houdbaarheidsdatum
Bij klachten kan de houdbaarheidsdatum van cosmetica een rol spelen. Misschien weet de consument dat niet, suggereert de RIVM-onderzoeker. ''We zouden bijvoorbeeld de consument kunnen aanspreken, zodat zij daar meer bewust van worden. Of de fabrikant, maar dat ligt aan het patroon dat we ontdekken.''

Onder cosmetica vallen onder meer bad- en doucheproducten, deodorants, haar- en huidverzorging, make-up, scheerproducten, zeep en zonnebrandmiddelen. Een enkele klacht ging over tandpasta, aldus rtl.nl.

© MAROKKO.NL 2010
mascara cosmetica deodorant klachten
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?