Vliegramp waar 70 Nederlanders omkwamen te wijten aan piloten

algemeen
1
28 feb '13
Het onderzoek naar de vliegramp is afgerond.

De vliegramp bij Tripoli op 12 mei 2010, waarbij zeventig Nederlanders om het leven kwamen, was het gevolg van slechte communicatie door de piloten. Dat staat in het donderdag openbaar gemaakte onderzoeksrapport van de Libische autoriteiten. De piloten vlogen te laag en hadden geen goed zicht op de grond. Doordat ze slecht communiceerden en niet goed getraind waren, waren ze niet in staat 'de situatie te herkennen en bij te sturen voor ze op de grond neerkwamen', staat in het rapport.

Ze hielden zich niet aan de standaardprocedures en -voorschriften. De piloten werden afgeleid door druk radioverkeer en hadden foutieve weersinformatie gekregen. Ook had de crew te kampen met technische problemen. Zo waren met de stuurknuppel van de piloot in het verleden vaak problemen geweest. Er was desondanks geen onderhoud aan gepleegd. De luchtvaartmaatschappij, het Libische Afriqiyah Airways, heeft ook steken laten vallen. Zo was een eerdere problematische landing met dezelfde bemanning niet geëvalueerd.

De piloten waren ook vermoeid, maar in hoeverre dat een rol heeft gespeeld is niet vast te stellen. Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat ze drugs of alcohol hadden gebruikt. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zegt in een eerste reactie nog niet inhoudelijk te kunnen reageren op het rapport. "We willen het rapport eerst goed analyseren en de nabestaanden inlichten", laat een woordvoerder weten. Vermoedelijk gebeurt dat op een bijeenkomst in de komende dagen.

Bij de crash stortte de Airbus van Afriqiyah neer bij de Libische hoofdstad Tripoli. Daarbij kwamen in totaal 103 mensen om het leven. Een Nederlandse jongen van 9 jaar was de enige overlevende. Het onderzoek heeft lang geduurd als gevolg van de opstand die in 2011 uitbrak en de val van het regime van Moammar Gadhafi.

© Novum 2013
tripoli
piloten
afriqiyah airways
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?