'AH misleidt klant met puur&eerlijk-label'

economie
0
14 aug '13
Albert Heijn misleidt haar klanten met het label puur&eerlijk.

Dat stelt voedselwaakhond Foodwatch woensdag. In de producten die het label meekrijgen zouden onnodig veel suikers, zout en smaakversterkers zitten. De organisatie start daarom een actie tegen het supermarktconcern.

Volgens Foodwatch is het probleem vooral dat Albert Heijn doet alsof alle ingrediënten in producten met een puur&eerlijk-label verantwoord zijn. Dat is echter niet het geval, aldus de organisatie. "Het logo zegt alleen dat minstens één ingrediënt verantwoord is. De rest kan net zo goed bestaan uit smaakversterkers, e-nummers, dieronvriendelijk vlees of melk uit de bio-industrie."

Foodwatch roept klanten op om via e-mails Albert Heijn op zijn verantwoordelijkheid te wijzen. Ook wordt via sociale media actiegevoerd. Albert Heijn stelt in een reactie tegenover Foodwatch dat niet alle producten verantwoord kunnen worden gemaakt. "Natuurlijk zou het mooi zijn als we én én kunnen doen", aldus het concern. "Waar het kan en relevant is doen we ons best om het product van meerdere keurmerken te voorzien."

Dat er bijvoorbeeld extra suiker is toegevoegd is alleen maar om de producten ook lekker te laten smaken. "Wij streven er wel naar om al onze producten gezonder te maken. Daarom doen we ons best om producten steeds minder zout, zoet of vet te maken, zonder dat ze er minder lekker op worden."

© Novum 2013
albert heijn
puur en eerlijk
foodwatch
ongezond
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?