'Mode in Marokko kent sterke vooruitgang en is voorbeeld'
De modemarkt van Marokko is momenteel een voorbeeld voor alle landen in de Maghreb. Dat is tenminste de mening van de Britse website Business of Fashion.
07 November 2013
lifestyle

Business of Fashion maakte hierover een analyse en stelt dat de uitbreiding van winkelcentra in het land aan de ontwikkeling heeft bijgedragen. De Morocco Mall is daarbij een belangrijk pion. De modemarkt in Marokko is verre van wat het was tien jaar geleden, zegt BoF. 'Toen ik uit Frankrijk terugkeerde naar Marokko, waar ik tot 2000 aan de business school studeerde, bestond de modemarkt nauwelijks', zegt Sofia Benbrahim tegenover de website.

Benbrahim is redacteur van de Marokkaanse editie van het magazine L'Officiel. Nu ruim tien jaar later worden belangrijke landen, zoals Algerije en Tunesië, op dit gebied opzij gezet in noteringen die te maken hebben met export van onder meer textiel. Op de lijst van exportlanden van textiel voor de Europese Unie geldt Marokko als vijfde grootste land, een stijging van 6,9%. In Tunesië daalde de export juist met 5,3% volgens de statistieken van Eurostat.

Europa geldt voor deze Maghreblanden als de belangrijkste markt voor kledingexport. De dalingen hebben volgens de bron alles te maken met de Arabische Lente. De stabiliteit in Marokko heeft zeker geholpen omdat investeerders in de textielindustrie hierbij gebaat zijn.

Morocco Mall
De wereld van mode in Marokko begon na 2000 wat verlichting te kennen door de vestiging van grote merken zoals Cartier en Zara. Ook lokale ontwerpers probeerden in deze tijd een plaatsje te bemachtigen op zowel nationaal als internationaal vlak. Volgens BoF heeft het luxueus winkelcentrum nieuw elan gegeven aan de modemarkt in Marokko. Het winkelcentrum won de MIPIM Award voor beste winkelcentrum en herbergt een dertigtal internationale modemerken zoals Dior en Louis Vuitton.

Benbrahim herinnerde er nog wel aan dat er daarvoor al grote merken in Marokko waren maar dat de mode-industrie een zeer zekere verandering heeft ondergaan na de opening van Morocco Mall. Flur Roberts, hoofd van luxe goederen Euromonitor International, laat weten dat de consumentenbestedingen in Marokko met maar liefst 28% steeg tussen 2007 en 2012. Luxegoederen zoals kleding vielen onder deze bestedingen.

Morocco Mall is echter een van de winkelcentra waar luxe merken worden aangeboden. In Rabat en Marrakech hebben zich inmiddels ook vele internationale merken gevestigd. Een kritiek aspect van de groei van Marokko is het zelfvoorzienend worden op het gebied van grondstoffen. Momenteel is het land bij de inkoop van bijvoorbeeld stoffen, garens en breigoed nog te veel afhankelijk van Turkije.

marokko
mode
maghreb
kleding
shoppen
Heb jij een nieuwstip? Geef het door aan de redactie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?
tag \\ mode
tag \\ marrakech
tag \\ trouwen
tag \\ mohammed vi