Marokko ontvangt Nederlands schip voor drinkwater in droge gebieden

marokko
3
8 dec '15
De Koninklijke Marokkaanse Marine heeft de SPo 3011 Water Barge aan haar vloot toegevoegd.

Het schip zal onmiddellijk worden gemobiliseerd, zodat de gebieden in Marokko die te kampen hebben met langdurige droogte snel voorzien kunnen worden van vers drinkwater. Vanwege het dringende, humanitaire aspect kreeg het project hoge prioriteit bij Damen, waardoor de bouw van het schip binnen afzienbare tijd kon worden gerealiseerd. Het ponton was binnen zes maanden na plaatsing van de order operationeel. 

Het team van Damen Shipyards Gorinchem in Nederland heeft hoge betrokkenheid getoond door de bouw van het schip met hoge snelheid te verwezenlijken. De Koninklijke Marokkaanse Marine kan de Stan Pontoon Water Barge op een andere locatie inzetten, door gebruik te maken van een sleep- of werkboot. Daarnaast zijn zelfs de kleinste havengedeelten toegankelijk, doordat het breedste deel van het 30 meter lange schip slechts 11 meter telt. 

Omdat het schip enkel diesel nodig heeft, is het een zelfvoorzienend platform voor het winnen van water. De systemen aan boord waar het water mee wordt gewonnen zijn onderworpen aan strenge eisen. Dit zorgt ervoor dat het schip zich kan meten aan de heftige klimaatomstandigheden van de Marokkaanse kust. De apparatuur kan luchttemperaturen tot een maximum van 45°C aan en watertemperaturen tot een maximum van 35°C.

Het schip is zeer efficiënt als het aankomt op het verlenen van service in de toekomst, maar ook op het gebied van onderhoud. Het apparaat waarmee water wordt gewonnen op de SPo 3011 Water Barge is een grotere variant van het type apparaat dat geïnstalleerd is op de drie schepen die Damen eerder bouwde voor de Marokkaanse Marine en die in 2011 en 2012 in gebruik werden genomen. 

Dit brengt grote voordelen voor de Koninklijke Marokkaanse Marine, mede door de vereenvoudiging van het toekomstig onderhoud. Naast het humanitaire aspect, zal de levering van het schip ook een economische impact in de regio hebben. Omdat de Marokkaanse landbouw schade begint te ondervinden aan de gevolgen van de droogte, zou een deel van het water ook gebruikt kunnen worden voor irrigatiedoeleinden.

De Stan Pontoons van Damen staan bekend om hun diversiteit, maar het is voor het eerst dat er waterwinningstechnologie wordt geïnstalleerd op een variant uit het brede ‘bakken’ portfolio. Het schip kan maximaal 1.500m3 water per dag winnen. Waar een deel van het verse water kan worden opgeslagen aan boord, zal het grootste deel van het water van boord af worden gepompt via een pijpleiding.

© Netherlands Maritime Technology 2015
marokko
spo 3011 water barge
water
schip
nederland
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?