Kritiek op Taliban-lied

algemeen
0
23 sep '02

De cd Jerusalem van Steve Earle, die volgende week verschijnt, veroorzaakt nu al veel opschudding. De gewraakte song: John Walker's Blues, waarin de Amerikaanse singer-songwriter Earle met begrip zingt over de motieven van John Walker Lindh, de jonge Amerikaan die zich aansloot bij de troepen van de Taliban. Steve Gill, de presentator van een toonaangevend radioprogramma in Nashville - de woonplaats van Steve Earle (47) in de VS - meldde onlangs dat hij het nummer John Walker's Blues een keer zal draaien. ,,Daarna verdwijnt het op de afvalhoop van de geschiedenis, waar het thuishoort. Dit nummer eert en bejubelt iemand die zijn land verraden heeft.'' Elders in Amerika ontlokte John Walker's Blues soortgelijke reacties onder columnisten, politici en presentatoren van praatprogramma's. In het nummer bezingt Steve Earle de motieven van een 20-jarige Amerikaan om huis en haard te verlaten en zich aan te sluiten bij de Taliban in Afghanistan: `Dus ik begon te zoeken naar het licht in de duisternis. Het eerste dat echt iets voor mij betekende was Het Woord van Mohammed, vrede zij met Hem. (...) Als mijn vader mij nu zou kunnen zien - kettingen aan mijn voeten. Hij begrijpt niet dat een man soms moet vechten voor wat hij gelooft. (...) We kwamen om de jihad te vechten en onze harten waren zuiver en sterk. Toen de lucht zich vulde met de dood, zonden wij onze gebeden op en bereidden ons voor op het martelaarschap. Maar Allah had een ander plan. Nu word ik teruggesleurd met mijn hoofd in een zak, naar het land van de ongelovigen.' De zanger houdt zich verre van een politiek of moreel oordeel. En juist dat schiet veel Amerikanen in het verkeerde keelgat. ,,Dit is mijn eerste cd met zo'n duidelijk politiek thema'', vertelt Steve Earle. ,,Ik werd op het idee gebracht door Danny Goldberg, de eigenaar van mijn platenmaatschappij en een bekend politiek activist. Ik zag er aanvankelijk weinig in en twijfelde. Zou het niet te saai worden? Tot 11 september 2001, toen kon ik er niet meer omheen. ,,Het nummer is ontstaan omdat ik zelf een zoon van 20 heb. Ik realiseerde mij dat hij ook een John Walker Lindh had kunnen zijn. Er groeit een generatie op die zich niet herkent in wat reclames en muziekzenders als norm stellen. Tegelijkertijd is er sprake van een enorme geestelijke en culturele leegte. ,,Een jongen als John Walker Lindh probeerde dat vacuüm met een soort wanhoopsdaad te ontvluchten. Steun ik zijn beslissing? Nee, maar ik denk wel dat het belangrijk is om te bekijken wat zijn motieven waren. Wat mankeert er aan onze maatschappij dat een jongeman zo'n stap zet. Helaas is dat een vraag waar mijn meeste critici, overlopend van patriottisme, niet aan toekomen. ,,Hij is in Afghanistan opgepakt door de Amerikaanse troepen, heeft inmiddels schuld bekend en is veroordeeld tot 20 jaar cel. Hij is een zondebok geworden, waarop de hele Amerikaanse maatschappij, nog steeds woedend vanwege de aanslagen, zich op heeft afgereageerd. Zijn familie heeft niet gereageerd op mijn song. Ik heb begrepen dat zij proberen de draad weer op te pakken en zich verder overal voor afsluiten.'' Controverse is Steve Earle niet vreemd. Hij ontpopt zich medio jaren 80 als het nieuwe talent van de Amerikaanse muziekstad Nashville, maar zet met een langdurige drugsverslaving zowel zijn loopbaan als uiteindelijk zijn leven op het spel. Hij herrijst een decennium later, clean en ongebroken, om met I feel alright (1996) en El Corazon (1997) naam te maken als een van de beste singer-songwriters sinds Bob Dylan. Is de artiest niet bang dat met alle politieke opwinding de artistieke waarde van Jerusalem, opnieuw een muzikaal meesterwerk, ondergesneeuwd raakt? ,,Ik denk dat mijn vaste publiek Jerusalem als een muzikaal statement zal beoordelen. Ik maak me daar geen zorgen om. Alleen de buitenwacht valt over de boodschap en laat er allerlei onzinnige interpretaties op los. ,,Ik maak me meer zorgen om Amerika zelf. Sinds 11 september zijn er allerlei wetten doorgejaagd die het voor politie en veiligheidsdiensten makkelijk maken om telefoons af te tappen en huiszoekingen te doen. De statistische kans dat mijn burgerrechten worden ingeperkt is veel groter dan de kans dat ik slachtoffer zal worden van een terroristische aanslag. Ik heb dus meer te vrezen van mijn eigen land, dan van de islamitische terroristen. Alleen ben ik in Amerika helaas een van de weinigen die daar zo over denkt.'' Jerusalem verschijnt op 24 september via Artemis/Sony.

© MAROKKO.NL 2002