Religie & mode: de sporthoofddoek

algemeen
0
25 okt '02

Van populair kledingstuk rond beroemde hoofden in de jaren zestig is de hoofddoek gedegradeerd tot symbool van onderdrukking van moslimvrouwen. Dat beeld moet bijgesteld, vindt mode-ontwerpster Cindy van den Bremen, liefst 'neutraler' worden. Met een caravan trekt ze door Utrecht en gaat ze het gesprek aan over haar collectie sportieve hoofddoeken. De reacties lopen uiteen. Dit kledingstuk, voor sommigen symbool van onderdrukking, voor anderen juist een teken van zelfbewustzijn, moet nu eens positief in beeld worden gebracht, vindt ze. ,,In de jaren zestig was de hoofddoek heel populair. Grace Kelly, Jacky Kennedy en Brigitte Bardot, met een zonnebril in een cabrio. Toen kwamen de allochtonen, slechtsprekend en met hoofddoek. Dat beeld is niet bijgesteld.'' Begin oktober stond Van den Bremen in het centrum van Utrecht, daarna trok ze naar de multiculturele wijk Lombok. ,,In het centrum liepen allochtonen voorbij met hun duim omhoog. Maar daar waren ook veel argwanende autochtonen die zeiden dat een hoofddoek in ons land niet nodig is. Ze denken dat vrouwen een hoofddoek verplicht moeten dragen van hun vader of man.'' Iemand vond het publiekelijk uiting geven aan religie niet in de samenleving passen, een ander riep dat Marokkanen maar naar hun eigen land moeten gaan. In Lombok, waar ze veel meer discussie verwachtte, was het kledingstuk geen issue. ,,Halverwege het gesprek zeiden ze: leuk, maar hoeveel kost het? Ze zagen deze opzet meer als middel om het product te verkopen.'' De hoofddoek kost circa 22 euro, maar om de verkoop van haar modellen gaat het niet, vindt Van den Bremen. ,,Ik wil als ontwerper me ook bezighouden met maatschappelijke onderwerpen. Jan des Bouvrie maakt de wereld mooier, ik maak haar wat zinniger. Ik hou niet van die hokjesgeest, alsof je als vormgever je werk niet met je idealen kunt combineren.'' Ze wil niet de discussie uitlokken, maar 'het gesprek aangaan'. ,,Ik ben geen voor- of tegenstander van de hoofddoek, ik ben wel voor keuzevrijheid. Verplicht stellen van een hoofddoek is net zo erg als verbieden.'' De voorbijlopende moslima's kijken goedkeurend naar de caravan. Steeds vaker kiest de nieuwe generatie moslima's ervoor om de hoofddoek te verheffen tot symbool van haar identiteit.

© MAROKKO.NL 2002