Digitale reclamemarkt: een markt van 300 miljoen dirham in Marokko

marokko
1
27 mei '17
Een recente studie heeft aangetoond dat 9 op de 10 jonge Marokkanen geloven dat het internet een belangrijke rol speelt in hun besluitvorming. Het internet bezit nu 10% van de Marokkaanse reclamemarkt.

Hoe kunnen merken jonge Marokkanen bereiken die geboren zijn na 1995? Die vraag stond centraal in een recente studie onder 300 jonge mensen van 'Kantar Millward Brown Morocco'. De belangrijkste resultaten zijn samengevat in een artikel dat is gepubliceerd in het dagelijkse blad Les Eco.

Uit de enquête blijkt dat bijna 80% van de Marokkanen, geboren na 1995 (generatie Z), een positieve mening hebben betreffende reclame op het internet. Negen van de tien jonge Marokkanen zijn van mening dat het internet een rol speelt bij de besluitvorming van een aankoop en 82% van hen hebben de voorkeur aan dit digitale kanaal over een ander kanaal.  

Volgens deskundigen is het wereldwijde digitale reclamebudget in 2016 gestegen tot 700 biljoen dollar. In Marokko wordt dit bedrag geschat tussen de 200 en 300 miljoen dirham en dat wil zeggen dat het web iets minder dan 10% van de Marokkaanse reclamemarkt in beslag neemt.

Gegevens van Kantar tonen ook een stijging van 30% in merken die communiceren via reclame. Het is duidelijk dat consumenten niet in staat zijn om de groei bij te houden van merken die een reputatie willen creëren.

Tot slot geven de gegevens aan dat met betrekking tot de tijd die besteed wordt aan het kijken van reclameboodschappen, 72% van de consumenten zogenaamde zappers zijn, 32% gebruikt reclame blockers en 68% kijkt niet naar de advertenties.

© Redactie 2017
marokko
internet
reclame
markt
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?