40% van de Marokkaanse kinderen kan in 2de jaar van basisschool niet lezen of schrijven

marokko
47
6 okt '17
Onthutsende cijfers van de Wereldbank.

Maar liefst 40% procent van de leerlingen in het tweede jaar van de basisschool in Marokko zijn niet in staat om te lezen, schrijven of wiskundige basisvaardigheden uit te voeren, waarschuwt een rapport van de Wereldbank getiteld 'Learning to Realize Education Promise 2018'.

Uit de studie bleek ook dat het aantal falende studenten hoog is in Marokko en dat personen die tussen de 25 en 30 jaar oud zijn, gemiddeld zes jaar in beslag nemen om hun studies te voltooien. Deze zouden normaliter in gemiddeld drie jaar moeten worden uitgevoerd.

Een langere duur van studeren "betekent niet noodzakelijk dat studenten hun kennis meer ontwikkelen", omdat zij dezelfde hoeveelheid kennis verwerven.

De Wereldbank herinnerde eraan dat de kwaliteit van de opleiding rechtstreeks de kwaliteit van hun werkomgeving beïnvloedt, waaraan studenten na hun studie zullen deelnemen. Het ontvangen van beter onderwijs wordt dan weerspiegeld in het zoeken naar banen op de toekomstige arbeidsmarkt.

Afgezien van deze alarmerende cijfers, sprak de Wereldbank lovend t.o.v. het beleid van Marokko om meisjes op scholen te integreren in de afgelopen 11 jaar.  Dit is een gunstige vergelijking met de 40-jarige duur die de Verenigde Staten namen om de toegang van meisjes naar school te vergroten.

Het rapport meldt verder dat in Marokko de educatie aan moeders de gezondheid van kinderen heeft verbeterd, doordat de moeders meer gezondheidskennis hebben verworven.

"Elk aanvullend jaar van het basisonderwijs voor vrouwen is geassocieerd met ongeveer zes minder sterfgevallen per 1000 levende geboorten."


Bron: MoroccoWorldNews

© Redactie 2017
marokko
kinderen
basisschool
lezen
schrijven
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?