Taforalt: Oudste DNA-sporen in Afrika ontdekt in Marokko

marokko
0
16 mrt '18
Een nieuwe belangrijke vondst in Marokko!

Een internationaal team van onderzoekers heeft ongeveer ongeveer 15.000 jaar oude DNA-sporen gevonden in de duivengrot (Grotte des Pigeons) nabij Taforalt, meldde het Marokkaanse ministerie van Cultuur en Communicatie in een verklaring. De verklaring voegt eraan toe dat dit het oudste nucleaire DNA uit Afrika is dat ooit met succes is geanalyseerd.

Deze ontdekking door een internationaal team van archeologen en genetici onder leiding van Abdeljalil Bouzouggar (directeur van het Nationaal Instituut voor archeologische wetenschappen en erfgoed in Rabat) en Said Amzazi (voormalig president van de Mohammed v Universiteit in Rabat) werd gepubliceerd door het Amerikaanse tijdschrift Science.

De leden van het wetenschappelijke team analyseerden DNA dat was geëxtraheerd uit negen menselijke skeletten die waren ontdekt in de duivengrot, met behulp van geavanceerde  analysemethoden die gegevens opleverden van zeven individuen en diepgaande genoomanalyse (volledige genetische code) van vijf andere skeletten.

Vanwege de ouderdom van de fossielen, 15.000 jaar oud, en het warme klimaat in Afrika, waarvan bekend is dat ze ongunstig zijn voor het behoud van genetisch materiaal, zijn de verkregen resultaten ongekend voor het Afrikaanse continent dat wordt beschouwd als de bakermat van de mensheid. "Dit is het eerste en oudste Pleistocene genetische materiaal ooit gedecodeerd van homo sapiens in Afrika", zei Abdeljalil Bouzouggar.

Photocredit: Yabiladi