Computerbug: Al Barid Bank maakte 31 miljoen dirham over aan zijn klanten

marokko
0
22 mrt '18
De totale kosten van het technische incident van de bank bedraagt 31 miljoen dirham.

De totale kosten van het technische incident dat plaatsvond op 10 januari bedraagt 31 miljoen dirham. Door een computerbug werden sommige bankrekeningen van klanten van de Al Barid Bank voorzien van enorme geldbedragen, variërend van 400.000 dirham tot wel 30 miljoen dirham extra. De bug stelde klanten in staat om dit geld ook daadwerkelijke via pinautomaten op te nemen.

Volgens de bank is al 21 miljoen dirham terug bij de bank. "Vanaf de eerste week kon Al Barid Bank, dankzij de reactiviteit van de teams en het verantwoordelijkheidsgevoel van de betrokken klanten, een totaalbedrag van 21 miljoen dirham terugvorderen", schrijft de bank. 

"Gezien de korte duur van het technische incident was het totale bedrag 31 miljoen dirham", aldus de verklaring, welke "deze dynamiek zal voortzetten om oplossingen te vinden en het volledige verschuldigde bedrag terug te vorderen".

Om deze bedragen terug te halen, is "een actieplan geïmplementeerd". Dat bestaat uit het versturen van sms-berichten en brieven rechtstreeks gericht aan de betrokken klanten "met het verzoek om de verschuldigde bedragen terug te betalen".

Opgemerkt moet worden dat er geruchten gingen dat een bedrag van 300 miljoen dirham aan verlies werd geleden door de bank, wat ongetwijfeld de bank dwong te communiceren om haar klanten gerust te stellen, meldt Bladi.net.

© Redactie 2018
marokko
bank
onterecht
verboeking
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?