Boycot: Centrale Danone verwacht een nettoverlies van 150 miljoen dirham

marokko
6
5 jun '18
Het bedrijf verwacht een daling van ongeveer 20% in zijn omzet.

Centrale Danone, een dochteronderneming van de groep in Marokko, heeft een winstwaarschuwing uitgegeven waarin ook een nettoverlies van 150 miljoen dirham (13,5 miljoen euro) wordt voorspeld in de eerste helft van 2018 vergeleken met een nettowinst van 56 miljoen dirham (vijf miljoen euro) over dezelfde periode vorig jaar.

Centraal Danone is de afgelopen zes weken doelwit van een boycotcampagne in Marokko. De boycotcampagne richt zich tevens op twee andere merken, de Afriquia-tankstations en het Sidi Ali-mineraalwater.

Promoters van de boycotcampagne - die anoniem blijven en via sociale netwerken hun oproep hebben verspreid - zeggen dat ze de prijzen willen verlagen door Marokkaanse 'marktleiders' te boycotten.

Centrale Danone had aanvankelijk een communicatiecampagne gelanceerd en Marokkanen opgeroepen tot "verzoening", maar het lukte niet het tij te keren.

Vorige week dinsdag kondigde het een 30% vermindering aan van zijn melkaanvoer van lokale leveranciers, in totaal 120.000 boeren. Die beslissing volgde door een daling van de verkoop van "alle producten gecombineerd". Het bedrijf gaf ook aan dat zij "gedwongen zijn om een einde te maken aan contracten voor tijdelijk personeel op korte termijn".

De Marokkaanse regering heeft gewaarschuwd voor de negatieve gevolgen van de boycot voor de werkgelegenheid en de economie, met name in de melksector.

© Redactie 2018
marokko
boycotcampagne
centrale danone
verlies
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?