Saoedi-Arabië: Consumenten boycotten Almarai

marokko
2
8 jul '18
De Marokkaanse boycotcampagne tegen de hoge prijzen van benzine, mineraalwater en melk heeft allicht de boycotcampagne in Saoedi-Arabië geïnspireerd.

Saoedi-Arabië's Almarai, het grootste zuivelbedrijf in het Midden-Oosten, is het doelwit geworden van een boycotcampagne door Saoedische consumenten, nadat het bedrijf zijn melkprijzen met 7 cent verhoogde.

Saoedische consumenten lanceerden een online campagne met hashtags als "laat het zuur worden" en "verander het merk voor een ander", vergelijkbaar met hoe Marokko's boycot ontstond, toen Marokkaanse boycotters "laat het bederven" schreven in reactie op Centrale Danone. Anders dan Centrale Danone was Almarai sneller bereid om publiekelijk te reageren op de boycotcampagne, zij schreven in een persbericht dat het de melkprijzen verhoogde vanwege de hogere productiekosten.

Onlangs toonde Almarai interesse in investeringen in Marokko na de lancering van de boycotcampagne op 20 april, onder andere gericht op het toonaangevende zuivelmerk Centrale Danone. Jarenlang hebben veel Marokkanen de wens geuit om Almarai-merken voor zuivelproducten in Marokko te hebben vanwege hun 'hoge kwaliteit'.

Volgens de Marokkaanse nieuwssite Hespress heeft het Saoedische bedrijf terreinen gekocht die toebehoren aan het hoofdkantoor van Centrale Danone in Marokko en wordt verwacht dat het zijn eerste dochteronderneming tegen het einde van 2018 of begin 2019 zal openen.

Almarai is opgericht in 1977 in Saoedi-Arabië en is een partnerschap tussen de Ierse pionier voor agrofoodproducten, Alastair McGuckian, en de Saoedische prins Sultan Bin Mohammed bin Saud Al Kabeer.

© Redactie 2018
marokko
saoedi-arabië
boycot
almarai
zuivelproducten
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?