'Wees Een Man'-campagne zorgt voor online opschudding in Marokko

marokko
299
17 jul '18
Een nieuwe social media campagne in Marokko, gericht op de kleding van vrouwen, zorgt voor de nodige opschudding.

Met de komst van het zomerse weer, is er de laatste dagen een nieuwe campagne gelanceerd op social media onder de hashtag كن_رجلا# ("SoisUnHomme"/"BeAMan"/"WeesEenMan"). De hashtag nodigt Marokkanen uit om ervoor te zorgen dat hun vrouwen, dochters en zussen "fatsoenlijke" outfits dragen.

De online campagne begon op 9 juli op een Facebook-pagina, genaamd "De nationale campagne voor de implementatie van de islamitische bank in Marokko".  De post luidde: "Je bent verantwoordelijk voor wat je dochter en vrouw dragen ... dus wees geen dayouth (red. eerloos)."

Hierna ging de hashtag al snel ook viraal op andere sociale netwerken en leidde tot gemengde reacties op het web. Sommigen ondersteunden de campagne, terwijl anderen het sterk bekritiseerden als seksistisch en denigrerend voor vrouwen. Verschillende vrouwen reageerden met "Wees Een Vrouw" en nodigden Marokkaanse vrouwen uit om hun kleding zelf te kiezen.

Op Twitter hebben veel gebruikers dezelfde opvattingen geuit als: "Wees een man en beperk je verlangen om vrouwen te beheersen en wat ze willen dragen" en "Wees een man en stop in plaats daarvan geweld tegen vrouwen".

De nieuwe controversiële campagne heeft ertoe geleid dat gebruikers van sociale media zich afvragen: "Wat betekent het eigenlijk om een man te zijn?"

© Redactie 2018
marokko
online
campagne
wees een man
hashtag
opschudding
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?