Mohammed VI: 'Kwaliteitsonderwijs is een recht voor het kind en een verplichting voor de staat'

marokko
0
18 jul '18
Een speciale boodschap van Koning Mohammed VI vandaag op de 'Nationale dag van voorschoolse educatie'.

De lancering van het 'Nationale plan voor de generalisatie van voorschoolse educatie' op woensdag 18 juli in het congrescentrum van Skhirat, werd gekenmerkt door het voorlezen van een belangrijke boodschap van Koning Mohammed VI. De lancering vond speciaal vandaag plaats op de 'Nationale dag van voorschoolse educatie', die wordt gehouden onder het thema "Onze toekomst wacht niet".

In de Koninklijke boodschap, voorgelezen door de minister van Onderwijs, Said Amzazi, benadrukte de Koning zijn persoonlijke interesse in de hervorming van het onderwijs. Deze bijeenkomst maakt deel uit van de "hervorming" van het onderwijssysteem (2017-2030), schreef de Koning, die altijd heeft gepleit voor "een open en moderne Marokkaanse school".

De Koninklijke boodschap benadrukte dat onderwijs van hoge kwaliteit "een recht is voor het kind en een verplichting voor de staat en de overheid". De Koning zei dat de kleuterschool verplicht zou moeten zijn voor alle kinderen. 

"Voorschools onderwijs is niet alleen gericht op het recht van het kind op kwaliteitsonderwijs door toepassing van het beginsel van gelijke kansen, het is ook de beste investering in menselijke hulpbronnen, die wordt gezien als een dwingende noodzaak om de prestaties van de Marokkaanse school te verbeteren", vervolgde de Koninklijke boodschap.

"De inspanningen moeten gericht zijn op het verminderen van de ruimtelijke ongelijkheden, vooral in plattelandsgebieden, in afgelegen gebieden, in semi-stedelijke centra en in regio's die met name geen onderwijsinfrastructuur hebben. Er moet positieve discriminatie worden toegepast om de toegang van meisjes tot schoolonderwijs te verbeteren en de nodige aandacht moet worden gegeven aan kinderen met speciale behoeften."

"Marokko heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van het basisonderwijs, met name wat betreft het verhogen van het inschrijvingspercentage, maar het voorschoolse onderwijs heeft niet geprofiteerd van de inspanningen van de staat op dit gebied, zoals blijkt uit het opmerkelijk lage aantal begunstigden, de brede verschillen tussen steden en platteland, de ongelijkheid van aangenomen pedagogische modellen en het onvoldoende aantal onderwijzers."

"Om de uitdaging aan te gaan om het onderwijssysteem te hervormen, moet voorschools onderwijs verplicht worden voor de staat en het gezin en geleidelijk worden geïntegreerd in het leerplichtstelsel, in overeenstemming met een samenhangende onderwijsstructuur".

"Het is ook belangrijk om de wet- en regelgevingsteksten aan te nemen die moeten worden gebruikt om het voorschools onderwijs te begeleiden met een moderne visie en volledig in overeenstemming met de algemene hervorming die we nastreven. Het is ook belangrijk om een nieuw en innovatief pedagogisch model te kiezen; een model dat rekening houdt met de nieuwste ontwikkelingen in de onderwijswetenschappen en met succesvolle ervaringen op dit gebied."

Naast leden van de overheid, waaronder regeringshoofd Saad Eddine El Othmani, bracht de dag verschillende persoonlijkheden bij elkaar, waaronder ambassadeurs uit het buitenland die werkzaam zijn in Marokko.

© Redactie 2018
marokko
mohammed vi
voorschools
onderwijs
kwaliteit
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?