'Vaker verlammingsverschijnselen door lachgas'

algemeen
5
19 mei 0:02
Revalidatieartsen waarschuwen dat mensen die extreem veel lachgas gebruiken, verlammingsverschijnselen kunnen krijgen. Dat meldt Nieuwsuur.
Het tv-programma vroeg cijfers op bij acht revalidatieklinieken gespecialiseerd in de behandeling van dwarslaesies. In de afgelopen 2,5 jaar zijn daar in totaal dertien patiënten behandeld met ernstige klachten nadat ze lachgas hadden gebruikt. Gebruikers van lachgas kunnen blijvende schade oplopen, zoals spierzwakte, verminderde conditie en tintelingen in handen en of voeten.

Tegen Nieuwsuur zegt revalidatiearts Wendy Achterberg dat door gebruik van lachgas er een ophoping ontstaat van verkeerde stoffen bij het ruggenmerg. Dat zou zorgen voor schade aan de zenuwen. Het kan onder meer leiden tot spierzwakte en een verminderde balans.

Extreem lachgasgebruik is vooral een probleem in de grote steden. De dertien patiënten werden behandeld in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen. Lachgas is een partydrug waarvan de populariteit lijkt te stijgen.
© ANP 2019
amsterdam
rotterdam
utrecht
groningen
leiden
lachgas
patronen
ballonnen
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?

Populaire tags
egypte
mohamed morsi
arrestatie
iran
moslimbroederschap
donald trump
turkije
syrië
onderwijs
moskee
atlasleeuwen
casablanca
frmf
tanger
marrakech
ajax
spanje
politie
eredivisie
mohammed vi
hervé renard
rabat
daesh
hakim ziyech