Het periodieke ANRT-onderzoek laat zien 75% van de Marokkanen dagelijks gebruik maakt van het internet, en 60% brengt dagelijkse meer dan een uur op het internet door. Sociale netwerken staan met 96,4% bovenaan met internetgebruikers die hier gebruik van maken.
De algemene opvatting van Marokkaanse internetgebruikers ten opzichte van het internet is positief, vooral met betrekking tot het aanleggen en onderhouden van sociale contacten, maar negatief ten aanzien van de risico's op het vergaren van onjuiste informatie, fake news, geweld en schendingen van privacy.
Sociale netwerken en WhatsApp Volgens het onderzoek maken ruim 20,1 miljoen Marokkanen gebruik van sociale netwerken en IM apps. Dit gebruik is wijdverspreid, ongeacht leeftijd en geslacht. WhatsApp staat bovenaan de lijst van populaire apps. Acht van de tien internetgebruikers gebruiken dagelijks sociale netwerken, vooral jonge mensen in de leeftijd van 12 tot 24 jaar. Bijna de helft van de internetgebruikers besteedt meer dan een uur per dag aan sociale netwerken.
E-commerce E-commerce blijft groeien en is tussen 2016 en 2018 toegenomen met 21,3%. Bijna één op de vijf Marokkanen in stedelijke gebieden gebruikt e-commerce. De helft van de mensen die in 2018 online aankopen deden, zou dat twee tot vijf keer hebben gedaan , voornamelijk om kleding te kopen (70% van de online shoppers in 2018).
Privacy Zo'n 6% van de internetgebruiker heeft te maken gehad met schendingen van hu privacy die verband houden met hun persoonlijke gegevens. Zo'n 75% van de internetgebruikers doet verder niets om hun privacy online te beschermen.