ACM: Aanbieders Hadj-bedevaart moeten reisgarantie regelen

algemeen
0
7 jul '20
Acht aanbieders van bedevaartreizen naar Mekka moeten zich voor oktober aansluiten bij een garantiefonds, zodat hun klanten zijn beschermd bij een eventueel faillissement.

Doen ze dat niet, dan legt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ze een dwangsom op die kan oplopen tot tienduizenden euro's. De ACM stelde vorig jaar na onderzoek onder ruim tien aanbieders al vast dat ze niet voldeden aan de wettelijke garantieplicht. Acht reisbureaus hebben dat nog steeds niet geregeld.

Ze krijgen van de toezichthouder nu tot oktober de tijd dat alsnog te doen. De ACM verleent ze daarmee uitstel en doet dat vanwege de onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt.

Aansluiting bij een garantiefonds is de meest voor de hand liggende manier om een reisgarantie te regelen, aldus de marktwaakhond. Mocht de aanbieder failliet gaan, dan krijgen consumenten die nog niet op reis zijn maar wel al hebben betaald de reissom terug.

Als consumenten al op reis zijn, worden zij gerepatrieerd of kunnen zij de reis voortzetten met een andere aanbieder. Er zijn meerdere garantiefondsen in Nederland, waaronder Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

De Saoedische autoriteiten maakten eind juni bekend dat een "zeer beperkt" aantal pelgrims dit jaar mag deelnemen aan de Hadj-bedevaart. Buitenlanders zijn uitgesloten en binnenlandse bedevaartgangers moeten strenge richtlijnen volgen. De autoriteiten willen daarmee besmettingen met het coronavirus voorkomen.

Met meer dan 213.000 geregistreerde besmettingen en bijna 2000 doden is Saoedi-Arabië een van de zwaarst getroffen landen in het Midden-Oosten. Dinsdag meldde het land zo'n 3.500 nieuwe vastgestelde besmettingen. De regering is de beperkende maatregelen tegen het virus desondanks aan het versoepelen.

© ANP 2020
nederland
mekka
saoedi-arabie
hadj
acm
reisgarantie
coronavirus
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?