Horeca mag klant niet weigeren om contactgegevens

algemeen
0
10 aug 19:06
Ondernemers in de horeca kunnen klanten niet de toegang ontzeggen als die weigeren hun contactgegevens te geven.

Dat benadrukt het ministerie van Economische Zaken (EZK). Onder horeca-ondernemers ontstond verwarring over de aangescherpte maatregel, die het kabinet vorige week bekendmaakte.

Ondernemers zijn sinds maandag verplicht verplicht gasten te vragen hun contactgegevens achter te laten. Mensen kunnen dit weigeren en als ze dat doen, mag een zaak op basis daarvan hun niet de toegang ontzeggen.

De gegevens zijn bedoeld om snel en goed bron- en contactonderzoek te kunnen uitvoeren, als blijkt dat er besmettingen in een café of restaurant hebben plaatsgevonden, stelt EZK.

Onduidelijkheid
Dat ondernemers mensen op basis van een dergelijke weigering niet de toegang kunnen ontzeggen, stond vorige week ook in een brief van het kabinet. Toch ontstond er onduidelijkheid over in de branche.

Zo zei een woordvoerder van hotelketen Van der Valk maandag dat het per vestiging verschilt, of mensen geweigerd worden als ze geen contactgegevens willen geven.

© ANP 2020
horeca
restaurant
cafe
contactgegevens
coronamaatregelen
coronavirus
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?

Populaire tags
coronavirus
italië
rivm
griekenland
frankrijk
vluchtelingen
italie
utrecht
palestina
europa
atlasleeuwen
team marokko
frmf
casablanca
verenigde staten
golaso
politie
iran
eredivisie
turkije
syrië
hakim ziyech
caf
transfer talks
mohammed vi