SMS in de strijd tegen discriminatie horeca

algemeen
0
25 jul '07
Rotterdammers die worden geweigerd aan de deur van de discotheek of het café kunnen binnenkort met een sms-je een klacht indienen.

Deze SMS service is voor Rotterdammers die menen dat er sprake is van discriminatie bij weigering aan de deur. Dat meld het Algemeen Dagblad. 

De service is een nieuwe maatregel van het Panel Deurbeleid, dat speciaal is opgericht om discriminatie in de horeca te bestrijden.

Nu is de drempel nog te hoog om discriminatie in het Rotterdamse uitgaansleven te melden. Te weinig mensen weten de weg naar het Panel Deurbeleid nu te vinden, blijkt uit een evaluatie van het werk dat het panel de afgelopen vijf jaar verzette. Vorig jaar deden 28 mensen melding van racisme. In 2005 waren dat nog veertig mensen. 

De sms-service gaat daarom gepaard met een grote publiciteitscampagne. „Nu kunnen mensen ons bellen als ze vinden dat ze zijn gediscrimineerd. Maar iemand die op zaterdagavond ergens wordt geweigerd, gaat meestal naar een volgende club en heeft alsnog een leuke avond. Op maandag, als wij weer bereikbaar zijn, is diegene zijn of haar boosheid alweer vergeten,’’ legt Margriet Maris, lid van het panel uit.

Omdat een sms-je zo gestuurd is, hoopt Maris dat het aantal meldingen van discriminatie toeneemt. Dat er nog veel gediscrimineerd wordt in het uitgaansleven staat volgens haar buiten kijf. „De stap om het te melden, is alleen groot. De meeste mensen willen zo’n incident zo snel mogelijk achter zich laten. De meeste meldingen komen pas als iemand een paar keer aan de deur is geweigerd. Dan is de maat echt vol.’’ 

Het Panel Deurbeleid – een samenwerkingsverband van antidiscriminatiebureau Radar, de gemeente, de Rotterdamse Jongerenraad, horeca en politie – werd vijf jaar geleden opgericht na aanhoudende geluiden over het willekeurige deurbeleid in het uitgaansleven. Tegelijkertijd werd een overeenkomst ondertekend waarin horecaondernemers beloofden duidelijke criteria te hanteren om bezoekers toe te laten of te weigeren. 

De panelleden controleren of de aangesloten horeca zich aan de afspraken houdt of vragen uitbaters hun toegangsbeleid te veranderen. 

Vanuit de politiek klinkt de laatste tijd steeds vaker gemopper over de onbekendheid van het panel. Maris geeft toe dat het gebrek aan klachten de legitimiteit van het panel ondermijnt, maar bestrijdt dat daarmee de meerwaarde verdwenen is. Zij wijst er bovendien op dat na twee jaar de subsidie vanuit de gemeente en het politiekorps stopte. „Er was nauwelijks geld om een publiciteitscampagne te beginnen,’’ aldus Maris. 

Nu maar hopen dat de sms-service ervoor gaat zorgen dat men een voet tussen de deur krijgt en dat de uitgaande Rotterdammers niet alsnog het gat van de deur wordt gewezen. Mocht nu blijken dat de sms-service toch weer voor gesloten deuren komt te staan dan kan er altijd nog geprobeerd worden door de achterdeur naar binnen te komen. Dus uitgaand Rotterdam, jullie kunnen nu met een gerust hart de deur platlopen!

© MAROKKO.NL 2007
sms-service
panel deurbeleid
discriminatie
uitgaansleven
rotterdam
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?