Burgerjournalistiek is hot
Altijd al journalist willen worden? Bij NowPublic brengen gewone burgers het nieuws vanaf locatie en de investeerders zien er heil in.
31 July 2007
lifestyle

De website NowPublic krijgt 10,6 miljoen dollar (7,8 miljoen euro) van investeerders om het grootste nieuwsbedrijf ter wereld te worden, meldt de NRC.  

De website die in het Canadese Vancouver ontstaan is, groeit maandelijks met 35 procent en heeft zeker 120.000 'verslaggevers' die bijdragen leveren vanuit meer dan 140 landen. NowPublic laat hen met digitale camera of mobieltje gemaakte "nieuwsfoto's en -video's'' uploaden.

De miljoeneninvestering zal mede gebruikt worden om de 'verslaggevers' te belonen en om een systeem te ontwikkelen om bij nieuwsgebeurtenissen aanwezige verslaggevers te kunnen lokaliseren. Tot nu toe betaalde de site niet voor bijdrages en bleven de verhalen eigendom van de 'verslaggevers'. De site ontvangt wel geld voor het plaatsen van materiaal en het bemiddelen tussen bestaande media en burgerjournalisten. Time Magazine heeft NowPublic in haar top vijftig van websites geplaatst.

Volgens mede-oprichter Len Brody zal Now Public dé aanbieder van breaking news worden, dus als eerste groot nieuws brengen, maar zullen de media de analyses blijven brengen. ,,Als er een bom in een metrostation in Londen ontploft en de media kunnen er niet snel genoeg zijn dan kunnen wij mensen ter plaatse lokaliseren en bijdrages ontvangen'', aldus Brody.

Het nieuws op de site is voor de helft origineel nieuws en de rest is gelieerd aan al bestaand nieuws. Vrijwillige waarnemers verwijderen materiaal dat niet klopt, incompleet is of onbehoorlijk. NowPublic-verslaggevers brachten onder andere nieuws vanaf locatie tijdens de orkaan Katrina in 2005.

burgerjournalistiek miljoenen nowpublic
Heb jij een nieuwstip? Geef het door aan de redactie
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?
tag \\ mode
tag \\ marrakech
tag \\ trouwen
tag \\ mohammed vi