Invoerrechten auto's haast onbetaalbaar voor Marokkanen

economie
36
5 feb '08
De invoerrechten van buitenlandse auto's zijn sinds kort zo hoog geworden dat ze voor veel Marokkkanen onbetaalbaar zijn geworden.
Oost-Europeanen zullen op de Nederlandse automarkt niet veel concurrentie meer hebben van Marokkanen. De invoerrechten in Marokko op buitenlandse auto's zijn sinds kort zo hoog geworden, dat ze voor veel Marokkanen onbetaalbaar zijn geworden. Marokkanen in Nederland en België die betrokken zijn bij de autohandel, gaan een protestactie beginnen.

‘Het is belachelijk wat er gebeurt’, zegt Mohammed Masha uit Amsterdam die meer dan tien jaar tweedehandsauto’s in Marokko verkoopt. Hij is een van de deelnemers aan de actie. Het doel is zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen onder Marokkanen in Europa en die aan te bieden aan de vertegenwoordigers van de emigranten in het Marokkaanse parlement.

Geen enkele Marokkaanse instantie kan zeggen hoeveel procent de invoerrechten recent in totaal omhoog zijn gegaan. Maar vooral de invoer van Mercedessen wordt steeds zwaarder belast. De invoerrechten voor de zwaardere typen Mercedes zijn onlangs 2.500 euro duurder geworden, aldus Volkskrant.nl.

Afhankelijk van het type kost het ivoeren van een Mercedes nu tussen 6.500 en de 18.000 euro.

Een belangrijke verandering is dat bij de vaststelling van de invoerrechten niet meer wordt gekeken naar het bouwjaar. Een Mercedes E-klasse 220 cdi kost in Marokko 12.500 euro aan invoerrechten, of hij nu uit 1995 of uit 2007 is.

Als gevolg daarvan zijn oudere tweedehandsauto’s in Marokko niet langer gangbaar. Als kopers toch hoge bedragen moeten neertellen om hun buitenlandse auto het land in te krijgen, dan doen ze dat alleen voor een nieuw exemplaar, van na ongeveer 2004, aldus Marokkaanse garagehouders.

Marokkanen in Europa merken dat. De export richting Marokko is vooral een zaak van Europese Marokkanen die af en toe een tweedehandsauto naar Marokko rijden om hem te verkopen met een winst van 1.000 à 1.500 euro. ’s Zomers verdienen veel Europese Marokkanen zo hun vakantie terug. ‘Dat is afgelopen, alleen de hele dure, nieuwe auto’s kun je nog kwijt’, zegt Masha.

Sinds eind jaren negentig voert de Marokkaanse overheid de invoerrechten op om de eigen auto-industrie te beschermen. En dat werkt. In 1994 werden nog rond 92 duizend tweedehands auto’s in Marokko verkocht, tegen 15 duizend in 2001.

‘Het gaat goed met onze economie’, zegt een woordvoerder van de douane. ‘Mensen durven te lenen voor een auto. Maar als iedereen een auto koopt uit Europa kunnen onze bedrijven sluiten. Dat willen we niet.’

De auto-industrie in Marokko levert een bijdrage van circa 5 procent aan het bruto binnenlands product. Ze bestaat uit de productie van onderdelen voor diverse fabrikanten en de assemblage van onder meer Renault/Dacia en Peugeot. Een Dacia kost in Marokko tussen de 7.000 en 10.000 euro.

Niettemin waren tot voor kort vooral Duitse tweedehands auto’s gewild.
© MAROKKO.NL 2008
mercedes invoerrechten marokko auto buitenland mohammed masha
Log in met je MNL-ID
| wachtwoord vergeten?

Populaire tags
verenigde staten
mocromaffia
nabil b
saoedi-arabië
jemen
advocaat
ridouan taghi
donald trump
chan2020
derk wiersum
atlasleeuwen
casablanca
frmf
marrakech
politie
tanger
ajax
iran
spanje
moord
daesh
rabat
dgsn
caf
mohammed vi