Onderwijs in Arabische wereld slecht

buitenland
0
8 feb '08
Het onderwijs in de hele Arabische wereld is slechter dan dat in landen met een vergelijkbaar niveau van economische ontwikkeling.

Dat blijkt uit een onderzoek naar de toestand van het onderwijs in veertien landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika dat de Wereldbank deze week heeft gepresenteerd. Volgens The Road not Traveled is het onderwijs in Marokko, Djibouti, Jemen en Irak het slechtst. In Jordanië en Koeweit krijgen de kinderen het beste onderwijs, aldus volkskrant.nl

Het rapport stelt dat de Arabische wereld haar onderwijs grondig moet hervormen om tegemoet te komen aan de eisen van een wereld die steeds competitiever wordt.
 
De Marokkaanse media vinden het rapport ‘alarmerend’, omdat de kwaliteit van het onderwijs op één lijn is komen te staan met een land als Jemen. Maar in de Marokkaanse onderwijswereld toont niemand zich verbaasd. ‘De toestand is kritiek, maar dat is geen nieuws’, zei Larbi Allal. Larbi is algemeen secretaris van de onderwijsvakbond CDT op de tv-zender 2M. Ook Marokkaanse studenten herkennen de problemen: ‘Het semester is allang begonnen, maar de docenten zijn er niet en onze cijfers van het vorige semester hebben we nog niet.’

The Road Not Traveled belicht vier aspecten van het basis-, voortgezet en hoger onderwijs in het Midden-Oosten en Noord-Afrika: de hoeveelheid mensen die toegang heeft tot onderwijs, verdeling man-vrouw, kwaliteit volgens internationale testen en efficiency gemeten naar de hoeveelheid kinderen die de basisschool afmaken. De uitkomsten zijn gerangschikt op een schaal van 0,0 tot 1,0, waarbij Jordanië en Koeweit rond de 0,9 uitkomen, en Marokko op 0,6.

Het rapport is positief over de inhaalslag waaraan de Arabische wereld werkt. Zo is het analfabetisme in twintig jaar gehalveerd. In het basisonderwijs zitten bijna overal evenveel jongens als meisjes. Niettemin zijn er nog steeds achterstanden. In Latijns-Amerika en Oost-Azië hebben mensen van 15 jaar en ouder gemiddeld zeven jaar onderwijs gevolgd, in de Arabische wereld ruim vijf jaar. De Arabische wereld telt bovendien nog altijd twee keer zoveel analfabeten als Oost-Azië en Latijns-Amerika.

‘Ons onderwijs is ziek’, zegt Mohammed Hbiyel, gepensioneerd leraar Frans en informatica uit Kenitra, vlak bij Rabat. Volgens hem stellen de lerarenopleidingen in Marokko weinig voor, zwakkere leerlingen worden niet geholpen en stromen gewoon door, en vooral in het basisonderwijs blijven te veel slechte docenten hangen. ‘De basis is niet goed en dus stort het hele bouwwerk in elkaar’, zegt hij. ‘Er zijn maar heel weinig mensen hier met een goede opleiding, die geslaagd zijn. Dat moet je echt in je hebben.’

Hbiyel pleit voor meer controle op de kwaliteit, docenten moeten beter worden betaald, slechte leraren moeten worden weggestuurd. De Wereldbank vindt onder andere dat studiekeuze beter op de arbeidsmarkt moet worden afgestemd. In de Arabische wereld volgt bijna tweederde van de studenten een richting in de sociale wetenschappen, eenderde volgt een exacte studie. Dat is de verkeerde mix, aldus de Wereldbank, aangezien technologische innovatie een steeds prominentere rol speelt in de ontwikkeling van een land.

© MAROKKO.NL 2008
onderwijs
arabische wereld
wereldbank
analfabetisme
marokko
jemen
irak.